Firanex, Kan-bud, Mirek s.c.?

Jak wyjść poza banał i ciekawie nazwać swoją markę

Nazwa firmy lub marki to nie jest łatwy orzech do zgryzienia. Przedstawiam poniżej zarys strategii, który pomoże Tobie wymyślić coś trafnego i niebanalnego.

Trzy cechy dobrego nazewnictwa:

  1. Strategiczne
  2. Z otwartą głową
  3. Pragmatyczne (nie magiczne)

STRATEGIA

Określ precyzyjnie cel i założenia. W przeciwnym razie skończysz z potężną kolekcją losowych słów, które wypluła wyobraźnia Twoja i osób decyzyjnych danej marki. Albo z potężną kolekcją bardzo subiektywnych, osobistych obiekcji w stylu: „nie podoba mi się brzmienie tej nazwy” albo „kojarzy mi się z chłopakiem z liceum”, które zupełnie nic nie wnoszą do procesu.

Pytania do strategii:

  1. Kto jest Twoim odbiorcą?
  2. Jaka jest Twoja oferta?
  3. Co robią inni w Twojej branży?
  4. Czy chcesz się wyróżnić, czy raczej dopasować?

OTWARTA GŁOWA

  • Jaki jest rdzeń/esencja oferty marki?
  • Jakie wartości popiera/manifestuje marka?
  • Jakie odczucia wzbudza w ludziach produkt/oferta marki?
  • Dlaczego marka jest wartościowa?

To są klasycznie strategiczne pytania, niemniej pozostaw otwartą głowę...

  • Nie cenzuruj siebie, szczególnie na początku
  • Podążaj za siecią skojarzeń (mapy myśli etc), nawet jeżeli wiodą Cię w pozornie nieużyteczne rejony
  • Zaufaj swojej podświadomości. Jest wysoce możliwe, że Twoja podświadomość zakomunikuje treści, które będą korespondować z odczuciami randomowych odbiorców
Stworzona przeze mnie nazwa firmy kolportażowej (ulotki i przesyłki)

Jeżeli utkniesz, możesz użyć następujących ćwiczeń:

  • Nazwy zaczynające się tylko na określoną, losową literę
  • Możliwie najgorsze nazwy dla danego projektu
  • Tylko nazwy zapożyczone od nazw kolorów, zwierząt lub imion ludzi
  • Jakbyś to nazwał, gdyby marka dotyczyła jakiegoś innego produktu lub branży (restauracja, samochód etc)

Jeżeli nie jest to ograniczone wytycznymi briefu, pozmyślaj abstrakcyjne, nic nie znaczące słowa

  • Czy brzmią one właściwie? (twardo, miękko, zabawnie, poważnie, agresywnie)
  • K, X, T, D, W – nieco twardsze w brzmieniu dźwięki
  • O, E, A, S, M – nieco bardziej miękkie w brzmieniu dźwięki

Wykładaj wszystko na stół

Dobre nazwy przybierają wszystkie formy.

Od super opisowych (Whole Foods) po nonsensowne (7-Up).

Nie cenzuruj siebie.

Zachowaj otwartą głowę by wyłapać nieoczekiwany strzał w dziesiątkę.

Eksploruj wszystkie opcje

  • Zmyślone (Kodak, Monzo)
  • Ludzkie imiona (Pierożki Basi, U Janka)
  • Zbitki słowne (Netflix – net i flicks, Pinterest – pin i interest)
  • Fragmenty słów (Ocado – od avocado, Pepsi – od choroby „dyspepsja” którą Pepsi miało rzekomo leczyć)
  • Dosłowne, określające cel/wartości (Innocent Drinks – napoje bez chemii, Impossible Burger etc.)
  • Skojarzeniowe (Nike – bogini zwycięstwa, Uber – coś lepszego, wyższego)
  • Akronim (IBM, H&M)
  • Głupawe, śmieszne (Moon Pig, Flying Tiger)

Pamiętaj że istnieją firmy posiadające nazwy, które prawdopodobnie skreśliłbyś na samym starcie gdybyś je usłyszał, a stanowią one obecnie wielomilionowe imperia. Przykład – brytyjski Virgin Airlines i Virgin Mobile. Czy nazwałbyś swoją firmę „Dziewica”? Pewnie nie.

Staraj się nie fiksować za bardzo na znaczeniu danego słowa:

  • Czy Amazon(ka) to nie jest niebezpieczna rzeka? To może odstraszyć ludzi.
  • Apple (jabłko) – czy nie jest to zbyt kojarzące się z naturą dla firmy produkującej komputery?
  • Czy ludzie nie pomyślą, że McDonalds sprzedaje szkocką kuchnie? (szkockie nazwiska często zaczynają się na „Mc”)
  • Asus wygląda trochę jak Ass (dupa).

Pamiętaj, że działalność firmy, jej wartości i relacje z klientami, nadadzą jej nazwie zupełnie nowe warstwy skojarzeniowe.

Nazwy nie muszą koniecznie czegoś oznaczać

Xerox. IKEA. Haagen-Dazs.

Nie znajdziesz tych słów w słowniku. Ich znaczenie zbuduje się z czasem samo w głowach ludzi.

PRAGMATYCZNE (NIE MAGICZNE)

Złoty strzał zdarza się niesłychanie rzadko

Nie trać czasu na poszukiwanie tej jednej jedynej, perfekcyjnej nazwy.

Zrób krótką listę nazw, które działają i upewnij się, że inne osoby decyzyjne w firmie rozumieją, dlaczego owe nazwy działają.

Dużo nudnej pracy może Cię czekać:

  • Sprawdzanie konfliktów na polu rejestrowanych znaków towarowych
  • Unikanie problemów z tłumaczeniem na inne języki (Osram)
  • Szukanie wolnych domen www i adresów na mediach społecznościowych

Sprawdzanie konfliktów z rejestrowanymi znakami towarowymi

  • Wygoogluj swoją nazwę
  • Użyj wyszukiwarek znaków (TMView)
  • Ewentualnie zwróć się o pomoc do prawnika

Problemy z tłumaczeniem

  • Pamiętaj, że Ford Pinto w Brazylii oznacza Ford Mały Kutasek
  • Możesz użyć wordsafety.com który sprawdza twoją nazwę w 19 językach

Wolne domeny

  • Użyj wyszukiwarki wolnych domen, które znajdują się na stronach firm hostingowych u których kupuje się domeny www
  • Jeżeli twoja nazwa np. „kasia.pl” nie jest wolna, spróbuj czegoś podobnego „firmakasi.pl”
  • Pamiętaj że chociaż domeny są ważne, to jednak nie są najważniejsze, większość z nas wchodzi na strony z wyszukiwarki Google.

Jeżeli projektujesz nazewnictwo dla kogoś, pamiętaj żeby proces był w pełni zrozumiały dla osób decyzyjnych w danej firmie

  • Staraj się wykorzenić subiektywność
  • Nie prezentuj nazwy „z doskoku”, przedstaw wpierw proces myślowy, dzięki któremu doszedłeś do swojej propozycji
  • Włóż nazwę w jakiś kontekst – stronę internetową, wizytówkę etc.
  • Daj ludziom trochę czasu aby się z nią oswoili
  • Bądź pewny siebie, nawet jeżeli nie wszyscy kochają twoją propozycję nazwy, gdyż nigdy wszyscy nie będą jej kochać

Musisz mieć dużo cierpliwości, nazewnictwo bywa trudnym procesem.

Tłumaczyłem za: https://www.youtube.com/watch?v=roaRQgN9y2c na kanale Reed Words

Dziękuję za uwagę