Firanex, Kan-bud, Mirek s.c.?

Jak wyjść poza banał i ciekawie nazwać swoją markę
Nazwa firmy lub marki to nie jest łatwy orzech do zgryzienia. Przedstawiam poniżej zarys strategii, który pomoże Tobie wymyślić coś trafnego i niebanalnego.
Trzy cechy dobrego nazewnictwa:
- Strategiczne
- Z otwartą głową
- Pragmatyczne (nie magiczne)
STRATEGIA
Określ precyzyjnie cel i założenia. W przeciwnym razie skończysz z potężną kolekcją losowych słów, które wypluła wyobraźnia Twoja i osób decyzyjnych danej marki. Albo z potężną kolekcją bardzo subiektywnych, osobistych obiekcji w stylu: „nie podoba mi się brzmienie tej nazwy” albo „kojarzy mi się z chłopakiem z liceum”, które zupełnie nic nie wnoszą do procesu.
Pytania do strategii:
- Kto jest Twoim odbiorcą?
- Jaka jest Twoja oferta?
- Co robią inni w Twojej branży?
- Czy chcesz się wyróżnić, czy raczej dopasować?
OTWARTA GŁOWA
- Jaki jest rdzeń/esencja oferty marki?
- Jakie wartości popiera/manifestuje marka?
- Jakie odczucia wzbudza w ludziach produkt/oferta marki?
- Dlaczego marka jest wartościowa?
To są klasycznie strategiczne pytania, niemniej pozostaw otwartą głowę...
- Nie cenzuruj siebie, szczególnie na początku
- Podążaj za siecią skojarzeń (mapy myśli etc), nawet jeżeli wiodą Cię w pozornie nieużyteczne rejony
- Zaufaj swojej podświadomości. Jest wysoce możliwe, że Twoja podświadomość zakomunikuje treści, które będą korespondować z odczuciami randomowych odbiorców

Jeżeli utkniesz, możesz użyć następujących ćwiczeń:
- Nazwy zaczynające się tylko na określoną, losową literę
- Możliwie najgorsze nazwy dla danego projektu
- Tylko nazwy zapożyczone od nazw kolorów, zwierząt lub imion ludzi
- Jakbyś to nazwał, gdyby marka dotyczyła jakiegoś innego produktu lub branży (restauracja, samochód etc)
Jeżeli nie jest to ograniczone wytycznymi briefu, pozmyślaj abstrakcyjne, nic nie znaczące słowa
- Czy brzmią one właściwie? (twardo, miękko, zabawnie, poważnie, agresywnie)
- K, X, T, D, W – nieco twardsze w brzmieniu dźwięki
- O, E, A, S, M – nieco bardziej miękkie w brzmieniu dźwięki
Wykładaj wszystko na stół
Dobre nazwy przybierają wszystkie formy. Od super opisowych (Whole Foods) po nonsensowne (7-Up). Nie cenzuruj siebie. Zachowaj otwartą głowę by wyłapać nieoczekiwany strzał w dziesiątkę.
Eksploruj wszystkie opcje
- Zmyślone (Kodak, Monzo)
- Ludzkie imiona (Pierożki Basi, U Janka)
- Zbitki słowne (Netflix – net i flicks, Pinterest – pin i interest)
- Fragmenty słów (Ocado – od avocado, Pepsi – od choroby „dyspepsja” którą Pepsi miało rzekomo leczyć)
- Dosłowne, określające cel/wartości (Innocent Drinks – napoje bez chemii, Impossible Burger etc.)
- Skojarzeniowe (Nike – bogini zwycięstwa, Uber – coś lepszego, wyższego)
- Akronim (IBM, H&M)
- Głupawe, śmieszne (Moon Pig, Flying Tiger)
Pamiętaj, że istnieją firmy posiadające nazwy, które prawdopodobnie skreśliłbyś na samym starcie gdybyś je usłyszał, a stanowią one obecnie wielomilionowe imperia. Przykład – brytyjski Virgin Airlines i Virgin Mobile. Czy nazwałbyś swoją firmę „Dziewica”? Pewnie nie.
Staraj się nie fiksować za bardzo na znaczeniu danego słowa:
- Czy Amazon(ka) to nie jest niebezpieczna rzeka? To może odstraszyć ludzi.
- Apple (jabłko) – czy nie jest to zbyt kojarzące się z naturą dla firmy produkującej komputery?
- Czy ludzie nie pomyślą, że McDonalds sprzedaje szkocką kuchnie? (szkockie nazwiska często zaczynają się na „Mc”)
- Asus wygląda trochę jak Ass (dupa).
Pamiętaj, że działalność firmy, jej wartości i relacje z klientami, nadadzą jej nazwie zupełnie nowe warstwy skojarzeniowe.
Nazwy nie muszą koniecznie czegoś oznaczać
Xerox. IKEA. Haagen-Dazs. Nie znajdziesz tych słów w słowniku. Ich znaczenie zbuduje się z czasem samo w głowach ludzi.
PRAGMATYCZNE (NIE MAGICZNE)
Złoty strzał zdarza się niesłychanie rzadko
Nie trać czasu na poszukiwanie tej jednej jedynej, perfekcyjnej nazwy. Zrób krótką listę nazw, które działają i upewnij się, że inne osoby decyzyjne w firmie rozumieją, dlaczego owe nazwy działają.
Dużo nudnej pracy może Cię czekać:
- Sprawdzanie konfliktów na polu rejestrowanych znaków towarowych
- Unikanie problemów z tłumaczeniem na inne języki (Osram)
- Szukanie wolnych domen www i adresów na mediach społecznościowych
Sprawdzanie konfliktów z rejestrowanymi znakami towarowymi
- Wygoogluj swoją nazwę
- Użyj wyszukiwarek znaków (TMView)
- Ewentualnie zwróć się o pomoc do prawnika
Problemy z tłumaczeniem
- Pamiętaj, że Ford Pinto w Brazylii oznacza Ford Mały Kutasek
- Możesz użyć wordsafety.com który sprawdza twoją nazwę w 19 językach
Wolne domeny
- Użyj wyszukiwarki wolnych domen, które znajdują się na stronach firm hostingowych u których kupuje się domeny www
- Jeżeli twoja nazwa np. „kasia.pl” nie jest wolna, spróbuj czegoś podobnego „firmakasi.pl”
- Pamiętaj że chociaż domeny są ważne, to jednak nie są najważniejsze, większość z nas wchodzi na strony z wyszukiwarki Google.
Jeżeli projektujesz nazewnictwo dla kogoś, pamiętaj żeby proces był w pełni zrozumiały dla osób decyzyjnych w danej firmie
- Staraj się wykorzenić subiektywność
- Nie prezentuj nazwy „z doskoku”, przedstaw wpierw proces myślowy, dzięki któremu doszedłeś do swojej propozycji
- Włóż nazwę w jakiś kontekst – stronę internetową, wizytówkę etc.
- Daj ludziom trochę czasu aby się z nią oswoili
- Bądź pewny siebie, nawet jeżeli nie wszyscy kochają twoją propozycję nazwy, gdyż nigdy wszyscy nie będą jej kochać
Musisz mieć dużo cierpliwości, nazewnictwo bywa trudnym procesem.
Tłumaczyłem za: https://www.youtube.com/watch?v=roaRQgN9y2c na kanale Reed Words